Världen är upp och ner

Jag är så ledsen, så frustrerad och så arg. Det är såklart valresultatet jag tänker på. 
Att inte ens 50% av Sveriges befolkning iddes ta sig till en vallokal. Trots möjligheten att förtidsrösta, trots att de flesta antagligen passerade en vallokal flera gånger under veckan som gått. Jävla trams!
Att extremhögern drar fram som en bulldozer. Inte bara i Sverige utan i hela Europa. Se på Danmark, Grekland, Storbritannien och framförallt Frankrike. Det är så att jag vill spy.
 
Men nånstans i mitt hjärta är jag också lite lite glad. Lite lite försiktigt hoppfull. Det regnade rosa igår!
5,3% i gårdagens val. Va! Från 0,4% i riksdagsvalet 2010 till 5,3% i europaparlamentsvalet igår. Från 1500 medlemmar i oktober förra året till ett otroligt medlemsantal som nu överstigit 13 000!
I kvarteren runt Möllan här i Malmö fick Fi 32 procent av rösterna. Mp fick 24,9% och V 21,7%. Vilken drömvärld!
 
Nu jävlar laddar vi om! Och om någon av mina vänner avstod från att rösta igår, så hoppas jag att ni inte gör samma misstag i september! 

Kommentarer
Postat av: Lina

Bara en liten inflik... ca 30% är inte kapabla att rösta pga sjukdom (i breda termer som psykiskt oförmögen eller fysiskt ex. döende eller psykiskt nedbruten) Bara för att det finns en statistik över hur många som är myndiga och FÅR rösta betyder inte det att 100% KAN. På vår avdelning var det 3 av 24 som röstade. Resterande hade ingen som kunde rösta åt dom och dom var själva inte i skick att rösta.

2014-05-30 @ 22:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0